Europe, Athens

Νέα & Ανακοινώσεις

Θεματικό Πολιτιστικό Δίκτυο «Χώμα – Νερό-Φωτιά: αναζητώντας την τέχνη της γης από τη φύση στη χρήση και από τη χρήση στο Μουσείο»

 

Το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Πανεπιστημίου Πατρών με τη Δ.Π.Ε. Αχαΐας/Πολιτιστικά Θέματα, τη Δ.Δ.Ε. Αχαΐας/Πολιτιστικά Θέματα, το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών και την Ένωση Εικαστικών Πάτρας συνδιοργανώνουν για το σχολικό/ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, το Πολιτιστικό «Χώμα – Νερό-Φωτιά: αναζητώντας την τέχνη της γης από τη φύση στη χρήση και από τη χρήση στο Μουσείο».

Στόχοι του Δικτύου:

Επιδιώκεται οι μαθητές/-τριες να:

  • εξοικειωθούν με την κεραμική τέχνη
  • έρθουν σε επαφή με βασικές αρχές, τεχνικές πηλοπλαστικής, είδη κεραμικών αντικειμένων, φόρμες, διακοσμητικά μοτίβα, εργαλεία και εξοπλισμό
  • γνωρίσουν την παράδοση, την ιστορία και την εξέλιξη της κεραμικής
  • συγκρίνουν τα εργαστήρια του χθες και του σήμερα αναζητώντας τις διαφορές
  • γνωρίσουν την τέχνη της αγγειοπλαστικής και το παραδοσιακό επάγγελμα του αγγειοπλάστη
  • διακρίνουν τον τρόπο επιλογής, συλλογής και επεξεργασίας των πρώτων υλών
  • εμπνευστούν δημιουργώντας και διακοσμώντας κεραμικά αντικείμενα για το Μουσείο
  • έρθουν σε επαφή και να αλληλεπιδράσουν μέσω της κεραμικής, με διαφορετικά άτομα και φορείς
  • κατανοήσουν τον εκπαιδευτικό ρόλο και τη σχέση Μουσείου-Σχολείου στο πλαίσιο δράσεων συν-δημιουργίας
  • αναγνωρίσουν τη γεωλογική προέλευση και τις φυσικές ιδιότητες των αργίλων και να τις ταξινομήσουν ανάλογα με τον τρόπο σχηματισμού τους
  • αναγνωρίσουν και ταξινομήσουν τα διάφορα είδη των πηλών
  • αναπτύξουν τη συνεργασία, τη φαντασία, την εφευρετικότητα και την επιδεξιότητα δακτύλων και παλάμης
  • αναγνωρίσουν τη χρήση των κεραμικών σκευών μέσω της σύγκρισης με αντίστοιχα σύγχρονα αντικείμενα

Μεθοδολογία:

Ως διδακτική μεθοδολογία προτείνεται το βιωματικό εργαστήριο και η εργασία σε ομάδες, που ενισχύουν τη συμμετοχική και ενεργητική μάθηση. Η δράση στηρίζεται στις αρχές της παιδαγωγικής θεωρίας του εποικοδομητισμού, οι οποίες δίνουν έμφαση στην αλληλεπίδραση των εμπλεκόμενων μερών, καθώς και στο κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο συντελείται η μαθησιακή διαδικασία. Οι μέθοδοι που θα ακολουθήσουν θα είναι, ως επί το πλείστον, η βιωματική προσέγγιση, η ομαδοσυνεργατική μέθοδος, η διεπιστημονικότητα-διαθεματικότητα. Τεχνικές που μπορούν να ακολουθήσουν οι ομάδες είναι: ψηφιακές ξεναγήσεις, μελέτη υλικού (βιβλία, φωτογραφίες κ.λπ.), κατασκευές κ.λπ.

 Δραστηριότητες /Δράσεις του Δικτύου:

1. Εισαγωγική Επιμορφωτική Ημερίδα για εκπαιδευτικούς

2. Σεμινάρια για εκπαιδευτικούς σχετικά με την παράδοση, την αισθητική και την εξέλιξη της κεραμικής τέχνης στο χρόνο

3. Ψηφιακή ξενάγηση σε διάφορα εργαστήρια

4. Συμμετοχή μαθητών-εκπαιδευτικών σε εκπαιδευτική δράση για την κεραμική που περιλαμβάνει: παρακολούθηση ειδικά διαμορφωμένου ψηφιακού υλικού και εργαστήριο εκμάθησης κεραμικής δια ζώσης ή μέσω πλατφόρμας, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες.

5. Δημιουργία κεραμικών έργων από τις σχολικές ομάδες.

6. Τελική Εκδήλωση και έκθεση των έργων για τον Εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, τον Μάιο 2021, δια ζώσης ή μέσω πλατφόρμας, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες .

Διάρκεια ανάπτυξης και συμμετοχή στο Δίκτυο

Το Δίκτυο απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων οι οποίοι θα υλοποιήσουν Πολιτιστικό πρόγραμμα με θέμα που εντάσσεται στην ευρύτερη θεματολογία του Δικτύου το σχολικό έτος 2021-2022.

Αφορά κυρίως στα Πολιτιστικά Προγράμματα που σχετίζονται με τη γνωριμία με την κεραμική τέχνη και την ιστορική διαδρομή της, τα υλικά και τα εργαλεία, τα εργαστήρια του χτες και του σήμερα, τη χρηστικότητα αλλά και τη δημιουργία κεραμικών έργων.

Προτεινόμενες συνεργασίες με κρατικούς φορείς, φυσικά πρόσωπα, μη κρατικούς οργανισμούς:

  • Κέντρο Μελέτης Νεώτερης Κεραμικής, Αθήνα (δυνατότητα δανεισμού Μουσειοσκευής)
  • Εργαστήρια Κεραμικής

Ένα Αντικείμενο Κάθε Μήνα

Ημερολόγιο

Δευ Τρι Τετ Πεμ Παρ Σαβ Κυρ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Ενημερωτικό Δελτίο Ανα-ΜΕΤ-άδοση